wizerunek miasta

Potencjał miasta

Miasta, takie jak Warszawa, Wrocław, Kraków czy Gdańsk, mają swoją historię. Przyciągają niemalże wrodzonym magnetyzmem. Ich przyszłość, ta związana z promocją, jest usłana mimowolnymi sukcesami.

Zupełnie inaczej jest przypadku zdecydowanej większości miast i gmin w Polsce. Problem nie polega na strategiach promocji, jest on usadowiony znacznie głębiej. Jak zidentyfikować potencjał miasta i zmienić fiozofię promocji naszej miejscowości?

Dlaczego tak wiele miast w Polsce ma problemy z efektywną promocją i bezkosztowym zaistnieniem w mediach? Co jest nie tak z działaniami promocyjnymi gminy czy miasta? Przecież środki finansowe wydatkowane na przygotowanie dokumentów kierunkowych związanych z działaniami promocyjnymi są niemałe, a więc realizacja zapisów tych dokumentów powinna przynosić efekty. Coś jednak nie funkcjonuje dobrze i zamiast koncepcji promocyjnej mamy do czynienia z pojedynczymi działaniami. Bez efektów, bez wyraźnego zainteresowania mieszkańców, bez tak potrzebnej obecności w mediach.

Diagnoza 

Strategie promocji dla poszczególnych miast i powiatów planowane są zazwyczaj w perspektywie 10 lat. Duża część dokumentów zawiera niestety odtwórcze elementy diagnozy społecznej. Przepisywane są dane statystyczne, rozpisane do niebotycznych rozmiarów zostają obszary socjologiczno-demograficzno- geograficzne gminy. Później, w sposób szczegółowy i (niestety znowu) odtwórczo opisywane jest zaplecze gminy – począwszy od obiektów użyteczności publicznej po cele i misję danych jednostek organizacyjnych miasta.

Strategie promocji dla poszczególnych miast i powiatów planowane są zazwyczaj w perspektywie 10 lat. Duża część dokumentów zawiera niestety odtwórcze elementy diagnozy społecznej. Przepisywane są dane statystyczne, rozpisane do niebotycznych rozmiarów zostają obszary socjologiczno-demograficzno- geograficzne gminy. Później, w sposób szczegółowy i (niestety znowu) odtwórczo opisywane jest zaplecze gminy – począwszy od obiektów użyteczności publicznej po cele i misję danych jednostek organizacyjnych miasta.

Część gmin w trakcie tworzenia tego typu dokumentów wykonuje dodatkowo badania ankietowe wśród mieszkańców, tworząc tym samym obraz oczekiwań i sugerowanych kierunków gminy. Cała kompilacja danych – choć stanowi diagnozę społeczną – nie odpowiada wprost na pytanie, co należy zrobić, aby odpowiednio wypromować miejscowość.

Czytaj dalszą część artykułu na stronie wydawcy "Marketingu w Urzędzie" tutaj.